آموزه‎های مدیریتی. قسمت نخست، مدیریت در محل

وی بر این عقیده بود که در کفِ کارخانه و ارتباط مستقیم با کارکنان، دانش و خلاقیت بیشتری وجود دارد تا در دفترِ کارِ مجلّلِ مدیریتی و اتاق‌‎های کنفرانس و جلسات! هنگامی که مدیر ارشد در محل و در ارتباط با کارکنان باشد موضوعات را آنگونه می‎بیند و می‎شنود که واقعیت دارد. با این نگرش، وی خود را همواره و در عمل در کنار کارکنان و همراه آنها قرار می‎داد و با هر چیزی که موجب ایجاد فاصله میان او و پرسنل می‎شد مقابله می‎کرد.

  عقیده هوندا درباره کارکنان آن بود که در وهله نخست، هرکس باید برای خودش کار کند. کارکنان خود را فدای شرکت نمی‎کنند، انسانها برای انجام کار به شرکت می‎آیند تا از آن لذت ببرند. همین احساس منجر به نوآوری می‎شود.

 آقای هوندا شکیبایی را شرط موفقیت می‎دانست و می‎گفت: می‎گویند هریک از ما جلوه‎ای از ذات بی‎همتای خالق را در خود نهفته داریم. فکر می‎کنم که سهم من از این موهبت، شکیبایی است که وادارم کرد تا در کمین فرصتها باشم.

او از ناکامی‎ها باکی نداشت و براین باور بود که موفقیت را تنها می‎توان از راه ناکامی‎های مکرر و خویشتن‌نگری به دست آورد. در واقع موفقیت یعنی یک درصد از کاری که 99 درصد آن شکست بوده است.

دوستان گرامی و خوانندگان عزیز بصیر؛

انصافاً در تعالیم انسان‎ساز اسلامی هیچ ناگفته‎ای باقی نمانده است ولی متأسفانه ما عامل به بسیاری از این آموزه‎ها نبوده و به ظواهر و اعمال عبادی بسنده کردیم. مطالعه سبک مدیریت هوندا در ژاپن مرا به یاد آموزه‎های عمیق نهج‎البلاغه و فرازها و نکات زیبای مدیریتی حضرت امیر انداخت. برای نمونه:

نامه امام علی(ع) به مالک‎اشتر که در آن دستور می‎دهند که با مردم ارتباط مستقیم داشته باشد و از نزدیک به حرف‎ها و نقطه نظرات آنها گوش سپارد و از فاصله گرفتن از آنها بپرهیزد: «مبادا به مدت طولانی خود را از مردم دور نگه داری»

یا جایی که حضرت فرموده‎اند: «ای مالک در به‎کارگیری کارمندان و کارگزارانی که باید زیر نظر تو کار کنند هیچ‎گونه واسطه و شفاعتی را نپذیر مگر شفاعت کفایت و امانت را ».

آری؛ هرگاه مدیر بخشی از وقت خود را به ملاقات و ارتباط مستقیم با کارکنان اختصاص دهد متضمن دو فایدة بزرگ است:

الف) مدیر از این طریق می‌تواند از نیازها و مشکلات و گرفتاری‎های کارکنان خود آگاه شود و برای حل آنها در حد توان اقدام کند و بدین وسیله انگیزه و روحیه‎ی کارکنان را برای تلاش و کوشش بیشتر تقویت کند.

ب) علاوه بر آشنایی با مشکلات کارکنان، مدیر می‎تواند بدین وسیله از مشکلات سازمان نیز آگاهی یافته و با اقدام برای حل و فصل آنها، موفقیت و پیشرفت سازمان را تضمین نماید.

امید است در پرتو آموزه‎ها و تعالیم انسان‎ساز اسلام و عمل به آنها، همچنین بهره‎مندی از سوابق و تجربیات ارزشمند کشورها و انسان‎های موفق علاوه بر شکوفایی و باروری فردی اعتلای جامعه اسلامی را نیز فراهم سازیم.

/ 2 نظر / 16 بازدید

با سلام.در شرکت ما نیز همین مسئله اتفاق افتاده اما ۱۸۰با درجه اختلاف.مدیر عامل که هیچ معاونتها که جای خود داره یه مدیر معمولی رو نیز نمی توان زیارت کرد.دفتر مدیر عامل نامهای پرسنل رو میگیره بعد از چند هفته معطلی نظر مدیر یا معاون رو تایید میکنه.ما هم نمی فهمیم که همه این برنامه ها یک نوع سر کار گذاشتن پرسنل است.

ل

اینام باپرسنل درارتباطن البته درکجاوبه وسیله ایی الله علم ،آقای هوندا اوانام بااون سوزکی هزاروچهارصدمیامدن کف طبقه ششم بامردم درارتباط بودن ،آقای م از واحد ا هم میامد دم کالج به مردم بیچاره فش میداد که برین نامه ندین ،اون یه نوع ارتباط بود الانم که خیلی زحمت بکشیم برادر س ی ا رو پس از کلی بدوبدو میبینیم که هیچ فایده ایی هم نداره ،مخلص کلام یابقول شمابرادرعزیزم النهایه همین که سرپرستان محترم فاقد شرایط احراز پست مدیریتی امیدوار نیستند وصدورحکم وتاییدش درکمیته بازم خداروصدهزارمرتبه شکر