پژواک.بیت‎‏المال و اموال عمومی.قسمت دهم: سوزاندن میلیاردها تومان به‎بهانه سوختن

یکی از مصادیق عملکرد مغایر قانون و تضییع‎کننده اموال عمومی که هزینه میلیاردی را در شرایط مالی نامناسب شرکت به بودجه عمومی تحمیل کرده و همچنان استمرار دارد، مربوط است به پروژه غیرعلمی و غیرکارشناسی اصلاح و بهبود مقاومت‎های سقفی قطارهای DC متروی تهران که به گواه اسناد و شواهد ارائه شده از سوی خوانندگان به وبلاگ علاوه بر هزینه‎ی میلیاردی اولیه، به علت شکست کامل و با توجه به استمرار آثار و تبعات، خسارات چندین میلیاردی به بیت‎المال وارد کرده و رشد این خسارات همچنان ادامه دارد.

توضیح اینکه یکی از اشکالات موجود در اولین سری قطارهای متروی تهران مربوط است به ایجاد اشتعالِ محدود و بدون خطر در مقاومت‎های سقفی آن که شاید بسیاری از مسافران مترو به کرّات چنین صحنه‎ای را از نزدیک مشاهده کرده باشند. رفع این اشکال همواره در دستور کار پرسنل متخصص و فنی شرکت بود.

اتفاق عجیب و نادری که چند ماه پس از حضور آقای قلی‎ها به عنوان مدیرعامل شرکت بهره‎برداری به وقوع پیوست آن بود که در بدعتی عجیب و شاذ، مدیر جدیدالورودِ بازرسی شرکت!!! آستین همت بالا زده ردای نظارت از تن درآورده و با کنار زدن پرسنل خبره و متخصص تعمیراتِ مترو، به عنوان مجری و متولّی اصلاح مقاومت‎های سقفی قطار پا در رکاب گذاشت. مدیرعامل و هیأت مدیره شرکت نیز در کمال ناباوری طی صورتجلسه 116 هیأت مدیره، بر این فرایند غیرقانونی و عجیب صحّه گذاشته متولی و مجری این پروژه را انتخاب کردند.

نکات تحیّر و تأمل‎برانگیز این رویداد بدیع:

ده‎ها نفر از متخصّصین، خبرگان و کارشناسان توانمند و باتجربه‎ی بخش مهندسی و تعمیرات عمداً و رسماً از میدان خارج گردیده و به دلایل نامعلومی!!! این پروژه توسط مدیریت بازرسی اجرا گردید و ...

پس از انجام آزمایشی پروژه بر روی چند قطار، بر اساس مستندات موجود ناموفق بودن این پروژه اثبات گردید. با توجه به چند برابر شدن سوختن مقاومت سقفی در قطارهای اصلاح شده و به گواه اسناد موجود علی‎رغم مکاتبات متعدد و صریح کارشناسان و پرسنل خبره بخش مهندسی و تعمیرات در خصوص غیرکارشناسی و شکست‎خورده بودن این پروژه نه‎تنها وقعی بر این نظرات کارشناسانه و دلسوزانه گذاشته نشد بلکه در کمال ناباوری با اصرار مدیریت بازرسی این طرح با صرف هزینه بسیار کلانی!!! بر روی 42 قطار DC انجام گردید.

خروجی این طرح آن شد که سیر صعودی نمودار خرابی و سوختن مقاومت‎ها پس از اجرای پروژه و صرف هزینه میلیاردی از بیت‎المال به اندازه‎ای زیاد شد که هیچ نموداری قادر به نمایش آن نیست. برای مثال بر اساس اسناد موجود در فاصله زمانی خرداد91 تا تیرماه92 بیش از 200 مورد سوختگی مقاومت سقفی ثبت شده که مؤید رشد 27 برابری در مقایسه با قبل از اجرای این طرح است. البته اگر در این بررسی مسافت و کیلومتراژ طی شده توسط این قطارها در فاصله زمانی فوق در مقایسه با قبل از اجرای طرح نیز لحاظ گردد رشد و افزایش تعداد سوختگی مقاومت‎ها به مراتب بیشتر خواهد بود. 

 خروجی دیگر این طرح آن شد که پس از اجرای پروژه به طور متوسط همواره حدود ده قطار به علت مشکلات فوق قادر به سرویس‎دهی نبوده در پایانه‎ها خاک می‎خورند. حال با همان معیار شعاری مسئولان شهرداری که "هر سفر با مترو برابر است با نیم لیتر کاهش مصرف بنزین" خسارات وارده به بیت‎المال بابت این مصداق عبارت است از: ده قطار در تعداد رام حرکت در روز ضرب‎در تعداد مسافر قابل جابجایی ضرب‎در نیم لیتر کاهش مصرف بنزین بابت هر سفر مساوی با N میلیارد تومان و ... حال بماند خسارات ناشی از اتلاف وقت مسافران بابت تأخیر و توقف قطارها به علت انسداد خط هنگام سوختن مقاومت‎ها و معادل‎سازی آن به ریال و تومان...

خروجی دیگر این طرح آن شد که پس از اجرای پروژه و چند ده برابر شدن میزان سوختن مقاومت‎ها و با توجه به سوختن سایر تجهیزات الکتریکی قطار متأثر از آن، تاکنون خسارت مستقیم چندین میلیارد تومانی علاوه بر زیان‎ها و خسارات فوق به بیت‎المال وارد آمده است.

بازگشت به حالت سابق و تغییر وضع مقاومت‎های قطارها به وضع قبل از اجرای طرح نیز چندین میلیارد تومان هزینه به بیت‎المال تحمل خواهد کرد.

و در کمال اعجاب با مسبّبان و عاملان این فجایع نه‎تنها هیچ برخوردی نشده بلکه به عوامل اصلی پاداش‎های کلان چندین میلیون تومانی پرداخت شده است و...

النهایه اینکه به‎کرات بیان شد مستند به قوانین متعدد از جمله بند یک ماده واحده قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی و تبصره ماده ۵ قانون‌محاسبات عمومی کشور، شرکت بهره‎‏برداری مترو به اطلاق واجد عنوان بیت‎‏المال و اموال عمومی، کلیه هزینه‏‎ها و صَرف اموال آن لزوما می‎‏بایست در مسیر صحیح و منطبق بر ضوابط و مقررات و دارای منشأ و محمل قانونی باشد. حال به شرح فوق‎الذکر و به گواه اسناد موجود در موضوع مزبور نه‎تنها این اصل مبرهن رعایت نشده بلکه علاوه بر سکوت و بی‎تفاوتی دستگاه‎های نظارتی، با عوامل ورود خسارات چنیدین میلیاردی به بیت‎المال و مردم تهران برخوردی صورت نپذیرفته بلکه مورد تشویق و توجه نیز قرار گرفته‎اند!!!

/ 11 نظر / 19 بازدید
نمایش نظرات قبلی
تعمیراتی

یادم نمیره وقتی بعضی از مسولان و کارشناسان واحد مهندسی نقلیه به این طرح اعتراض کردند وقتی با دلایل فنی خسارات را پیشبینی کردند اونها را با تهدید و توهین ساکت کردند.

حمید محمد

نمی دونم جواب این کارهای غیر کارشناسی که منجر به اتلاف بیت المال می شه رو چه کسی می خواد بده ولی مطمئنم دنیا حساب و کتاب داره این جذب های غیر اصولی این انتصاب های ناعدلانه این خرج تراشی بدون دلیل همه و همه باید روزی جواب داده بشه

اگر طرح غلط بود و مشكل برطرف نشده بود چرا ناظر تاييديه را صادر كرده

مترو نگو، بگو بازار سیداسمال

نمونه این طرحهای کیلویی .توی مدیریت فعلی هم زیاده یکی همین طرح برخورد با دست فروشان توی مترو. اومدن با یک کار غیرکارشناسی و شعاری هم پدر مردم رو درآوردن هم پدر پرسنل ایستگاه رو. پیچ پیام تکراری و آزاردهنده از بلندگوی ایستگاهها که نتیجه اون این شد که نه تنها دست فروش کم نشدن بلکه دهها برابر شدن و توی قطارها تبدیل شده به بازار سیداسمال

مهدی

سلام جناب رجبی.درمورد شایعه مدیرعامل شدن آقای قلی ها در شرکت هولدینک چیزی شنیدید؟لطفااگر خبری دارید بفرمائید

جدیدالاستخدام

جرات داشتی پیغامهای منو تایید میکردی

بی قانونی در جای جای مملکت ما متاسفانه نهادینه شده وفساد به صورت سیستمی توسعه پیدا کرده و سوگوارانه این روند در شهرداری و شرکتهای تابعه به روشی خاص و با کمک از ابزار دین اجرا می شود.واین شبکه مافیایی را بدبختانه نهادهای نظارتی همانگونه که از اسمشان مشخص هست فقط و فقط نظارت می کنند

معلم

سلام.اتفاقا غلظتش به همان اندازه ای هست که این دوست ما می فرماید.شما تا به حال به شهرداری تفکیک جنسیتی شده رفته اید که بببنید با پول و پارتی چه معجزههای می توانید ببیند؟

پرسنل تعمیرات

با سلام، ضمن تشكر از آقاي رجبي كه شجاعانه و دقيق مطالب مربوط به اين موضوع و موضوعات ديگر را عنوان نموده‌اند، اينجانب نيز عنوان مي‌كنم كه شگفت انگيزتر از آن، ساخت يك نوع مقاومت (البته بهتر است بگويم المنت سماور) توسط تيم بازرسي و نصب آن بر روي قطارها بدون تست‌هاي اوليه و آزمايشگاهي و ... است! علي رغم اينكه كارشناسان فني مترو در آن زمان اعلام نمودند كه نصب اين المنت‌هاي سماور تأثيرات منفي بر روي سيستم قطار خواهد گذاشت، اما صدايشان به جايي نرسيد چون آنكه بايد مي‌شنيد خود مجري آن بود!!! در حال حاضر به يُمن اين پروژه ايشان صاحب برَند مقاومت سقف هستند و مقاومت‌هاي ايشان با نام مقاومت آقاي ... در مكاتبات اداري شناخته مي‌شود!!! در خصوص برگرداندن شرايط مقاومت‌ها به حالت اوليه بايد بگويم با قيمت پنج سال پيش نزديك به شش و نيم ميليون دلار مي‌بايست هزينه شود، حال شما تورم و هزينه‌هاي خواب قطارهايي كه به اين دليل سرويس نداده‌اند را نيز به آن اضافه كنيد و ببينيد به چه رقمي خواهيد رسيد! وقتي كه به قول خودشان فيزيك دبيرستان براي همچين پروژه‌اي كفايت مي‌كند معلوم است با چنين منطقي به چه نتيجه‌اي مي‌رسيم!

علی مقاومتی

دوستان عزيز عرض كنم پروژه مقاومت سقفي اگر چه براي شركت ضرر داشت ولي براي متوليان آن سود سرشاري داشت مبلغ 760 ميليون صورت وضعيت قرارداد مذكور و فروش 125 ميليون تومان بابت 50 عدد مقاومت سماور ، همچنين مبالغ هنگفتي بابت ساخت مقره و ... كه تمامي قراردادهاي آن موجود است سوال اينست كه چرا از مديريت بازرسي شركت كسي پيگير نيست ؟ جواب به دليل آنكه قرارداد مذكور توسط مدير وقت بازرسي آقاي ع ه امضا شده است..... به عبارت ديگر بين آقاي ع از مديريت بازرسي و به عنوان مدير پروژه ، آقاي ع ه مدير بازرسي وقت كه بجاي مهندسي نقليه ريلي قرارداد را امضا نمودند معاونت وقت نقليه و قائم مقام اسبق كه شهره آفاق است البته پروژه مذكور با فشار قائم مقام محترم به معاونت فعلي و تهديد ديگر عزيزان ايمني و بازرسي و ... تاييديه صادر شد. ولي همه ميدانيم كه تا همين لحظه قطارهاي فوق فاقد سرويس دهي نرمال مي باشند به عبارتي يك چهارم از قطارها خوابيده و مابقي در حدود يك ششم كار نرمال در روز سرويس ميدهند. جالب آنكه دوستان عزيز پاداشي را نيز از