بصیر

تنها کسانی مردانه می میرند که مردانه زیسته باشند. سید مرتضی آوینی(ره)

پژواک.بیت‎‏المال و اموال عمومی.قسمت دهم: سوزاندن میلیاردها تومان به‎بهانه سوختن
ساعت ۱٠:۱٩ ‎ب.ظ روز ٢٧ امرداد ۱۳٩۳  کلمات کلیدی: خیانت مسئولان ، مدیران شهرداری ، متروی تهران ، قلی‎ها


پژواک.بیت‎‏المال و اموال عمومی.قسمت دهم:

سوزاندن میلیاردها تومان به‎بهانه سوختن مقاومت‎ سقفی

شاید از نگاه بسیاری از شاهدان و ناظران وضعیت مدیریت شرکت بهره‎برداری متروی تهران طی سه سال گذشته و آثار و تبعات منفی رویکرد سیاسی حاکم بر آن محدود به موضوعاتی چون جذب و استخدام بیش از پنج هزار نفری در کمتر از دو سال، حیف‎ومیل بیت‎المال و تضییع بودجه شرکت باشد لکن باید گفت که این اقدامات منحصر در مصادیق فوق نبوده و متأسفانه آثار و تبعات بسیاری از اقدامات و رفتارهای تیم حاکم بر شرکت بهره‎برداری مربوط است به بخش‎های فنی و عملیاتی که از نگاه بسیاری از شاهدان و ناظران مغفول مانده است. مصادیق فراوانی که نتیجه‎ای جز از بین رفتن سرمایه شرکت، بودجه عمومی و عوارض و مالیات ما شهروندان تهرانی در بر نداشته است.


یکی از مصادیق عملکرد مغایر قانون و تضییع‎کننده اموال عمومی که هزینه میلیاردی را در شرایط مالی نامناسب شرکت به بودجه عمومی تحمیل کرده و همچنان استمرار دارد، مربوط است به پروژه غیرعلمی و غیرکارشناسی اصلاح و بهبود مقاومت‎های سقفی قطارهای DC متروی تهران که به گواه اسناد و شواهد ارائه شده از سوی خوانندگان به وبلاگ علاوه بر هزینه‎ی میلیاردی اولیه، به علت شکست کامل و با توجه به استمرار آثار و تبعات، خسارات چندین میلیاردی به بیت‎المال وارد کرده و رشد این خسارات همچنان ادامه دارد.

توضیح اینکه یکی از اشکالات موجود در اولین سری قطارهای متروی تهران مربوط است به ایجاد اشتعالِ محدود و بدون خطر در مقاومت‎های سقفی آن که شاید بسیاری از مسافران مترو به کرّات چنین صحنه‎ای را از نزدیک مشاهده کرده باشند. رفع این اشکال همواره در دستور کار پرسنل متخصص و فنی شرکت بود.

اتفاق عجیب و نادری که چند ماه پس از حضور آقای قلی‎ها به عنوان مدیرعامل شرکت بهره‎برداری به وقوع پیوست آن بود که در بدعتی عجیب و شاذ، مدیر جدیدالورودِ بازرسی شرکت!!! آستین همت بالا زده ردای نظارت از تن درآورده و با کنار زدن پرسنل خبره و متخصص تعمیراتِ مترو، به عنوان مجری و متولّی اصلاح مقاومت‎های سقفی قطار پا در رکاب گذاشت. مدیرعامل و هیأت مدیره شرکت نیز در کمال ناباوری طی صورتجلسه 116 هیأت مدیره، بر این فرایند غیرقانونی و عجیب صحّه گذاشته متولی و مجری این پروژه را انتخاب کردند.

نکات تحیّر و تأمل‎برانگیز این رویداد بدیع:

ده‎ها نفر از متخصّصین، خبرگان و کارشناسان توانمند و باتجربه‎ی بخش مهندسی و تعمیرات عمداً و رسماً از میدان خارج گردیده و به دلایل نامعلومی!!! این پروژه توسط مدیریت بازرسی اجرا گردید و ...

پس از انجام آزمایشی پروژه بر روی چند قطار، بر اساس مستندات موجود ناموفق بودن این پروژه اثبات گردید. با توجه به چند برابر شدن سوختن مقاومت سقفی در قطارهای اصلاح شده و به گواه اسناد موجود علی‎رغم مکاتبات متعدد و صریح کارشناسان و پرسنل خبره بخش مهندسی و تعمیرات در خصوص غیرکارشناسی و شکست‎خورده بودن این پروژه نه‎تنها وقعی بر این نظرات کارشناسانه و دلسوزانه گذاشته نشد بلکه در کمال ناباوری با اصرار مدیریت بازرسی این طرح با صرف هزینه بسیار کلانی!!! بر روی 42 قطار DC انجام گردید.

خروجی این طرح آن شد که سیر صعودی نمودار خرابی و سوختن مقاومت‎ها پس از اجرای پروژه و صرف هزینه میلیاردی از بیت‎المال به اندازه‎ای زیاد شد که هیچ نموداری قادر به نمایش آن نیست. برای مثال بر اساس اسناد موجود در فاصله زمانی خرداد91 تا تیرماه92 بیش از 200 مورد سوختگی مقاومت سقفی ثبت شده که مؤید رشد 27 برابری در مقایسه با قبل از اجرای این طرح است. البته اگر در این بررسی مسافت و کیلومتراژ طی شده توسط این قطارها در فاصله زمانی فوق در مقایسه با قبل از اجرای طرح نیز لحاظ گردد رشد و افزایش تعداد سوختگی مقاومت‎ها به مراتب بیشتر خواهد بود. 

 خروجی دیگر این طرح آن شد که پس از اجرای پروژه به طور متوسط همواره حدود ده قطار به علت مشکلات فوق قادر به سرویس‎دهی نبوده در پایانه‎ها خاک می‎خورند. حال با همان معیار شعاری مسئولان شهرداری که "هر سفر با مترو برابر است با نیم لیتر کاهش مصرف بنزین" خسارات وارده به بیت‎المال بابت این مصداق عبارت است از: ده قطار در تعداد رام حرکت در روز ضرب‎در تعداد مسافر قابل جابجایی ضرب‎در نیم لیتر کاهش مصرف بنزین بابت هر سفر مساوی با N میلیارد تومان و ... حال بماند خسارات ناشی از اتلاف وقت مسافران بابت تأخیر و توقف قطارها به علت انسداد خط هنگام سوختن مقاومت‎ها و معادل‎سازی آن به ریال و تومان...

خروجی دیگر این طرح آن شد که پس از اجرای پروژه و چند ده برابر شدن میزان سوختن مقاومت‎ها و با توجه به سوختن سایر تجهیزات الکتریکی قطار متأثر از آن، تاکنون خسارت مستقیم چندین میلیارد تومانی علاوه بر زیان‎ها و خسارات فوق به بیت‎المال وارد آمده است.

بازگشت به حالت سابق و تغییر وضع مقاومت‎های قطارها به وضع قبل از اجرای طرح نیز چندین میلیارد تومان هزینه به بیت‎المال تحمل خواهد کرد.

و در کمال اعجاب با مسبّبان و عاملان این فجایع نه‎تنها هیچ برخوردی نشده بلکه به عوامل اصلی پاداش‎های کلان چندین میلیون تومانی پرداخت شده است و...

النهایه اینکه به‎کرات بیان شد مستند به قوانین متعدد از جمله بند یک ماده واحده قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی و تبصره ماده ۵ قانون‌محاسبات عمومی کشور، شرکت بهره‎‏برداری مترو به اطلاق واجد عنوان بیت‎‏المال و اموال عمومی، کلیه هزینه‏‎ها و صَرف اموال آن لزوما می‎‏بایست در مسیر صحیح و منطبق بر ضوابط و مقررات و دارای منشأ و محمل قانونی باشد. حال به شرح فوق‎الذکر و به گواه اسناد موجود در موضوع مزبور نه‎تنها این اصل مبرهن رعایت نشده بلکه علاوه بر سکوت و بی‎تفاوتی دستگاه‎های نظارتی، با عوامل ورود خسارات چنیدین میلیاردی به بیت‎المال و مردم تهران برخوردی صورت نپذیرفته بلکه مورد تشویق و توجه نیز قرار گرفته‎اند!!!