بصیر

تنها کسانی مردانه می میرند که مردانه زیسته باشند. سید مرتضی آوینی(ره)

پژواک . بیت‏المال و اموال عمومی . قسمت دوم، ویژه‏خواری
ساعت ۱٢:٢٦ ‎ب.ظ روز ۱ آذر ۱۳٩٢  کلمات کلیدی: دین ، مترو

پژواک . بیت‏المال و اموال عمومی . قسمت دوم، ویژه‏خواری

در قسمت قبل به اختصار مفهوم بیت‏المال بیان شده و اهمیت و جایگاه اموال عمومی و نحوه مصرف آن در مبانی و مفاهیم دینی ارائه گردیده است. وعده شده بود تا در قسمت‏های بعد با ذکر مصادیقی تعارض شدید عملکرد تیم مدیریتی شرکت با مفاهیم و مبانی دینی، علی‏رغم توسل گسترده ایشان به ظواهر، نمادها و شعارهای دینی بیان گردد. در این قسمت یکی از این مصادیق به شرح ذیل بیان می‏گردد.


در ابتدا لازم است بیان گردد که مستند به قوانین متعدد از جمله بند یک ماده واحده قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیر دولتی و تبصره ماده ۵ قانون‌محاسبات عمومی کشور، شرکت بهره‏برداری مترو به اطلاق واجد عنوان بیت‏المال و اموال عمومی بوده کلیه هزینه‏ها و صَرف اموال آن لزوما می‏بایست منطبق بر ضوابط و مقررات و دارای منشأ و محمل قانونی باشد.

از جمله اقدامات انجام شده طی دو سال گذشته افتتاح حساب‏های متعدد بانکی در شعب مختلف بانک‏ها و انباشت مبالغ کلانی در آن حساب‏ها بوده است که از آن جمله‏اند حساب‏های بانکی در بانک انصار شعبه انقلاب، بانک ملت شعبه فردوسی، بانک مهر اقتصاد شعبه میدان فردوسی و بانک توسعه تعاون شعبه سپهبدقرنی. به طور متوسط در هر یک از این حساب‏ها پنجاه میلیارد ریال توسط شرکت بهره‏برداری واریز شده بود. البته کمترین این مبلغ مربوط به حساب بانک مهر اقتصاد به مبلغ پانزده میلیارد ریال و بیشترین آن مربوط به بانک ملت به مبلغ بیش از یکصد میلیارد ریال بوده است.

حال فارغ از اشکالات قانونی متقن و مستند این اقدام و ...! اشکال مهم وارده به این اقدام نحوه بهره‏مندی عجیب از گردش مالی ایجاد شده در این حساب‏ها می‏باشد. ایجاد رانت و منفعت برای افراد خاصی از بیت‏المال؛ به این شکل که با معرفی‏نامه رسمی شرکت افراد خاصی به اعتبار این حساب‏ها تسهیلات کلان بانکی به صورت قرض‏الحسنه  دریافت نمودند. نکته قابل ذکر اینکه بر اساس اطلاعات حاصله تعدادی از این افراد حتی از کارکنان شرکت نبوده و صرفا به دلیل ارتباط با تیم مدیریتی شرکت از این امتیازات بهره‏مند گشته‏اند. در واقع بهره‏مندی از این امکانات تنها اختصاص به حلقه خاصی از منصوبان، منسوبان و وابستگان داشته و در خفا و پنهان از کارکنان شرکت روی داده است.

  نکته اول: پرسش بصیر از این مدعیان دین و ارزش‏ها این است که چگونه می‏توان اینگونه مبالغه‏آمیز شعار دین، ارزش‏های اسلامی و ولایتمداری سر داد و در مقابل رفتار و کرداری کاملا مغایر این اصول از خود نشان داد؟ آیا به شاهدان و ناظران این تناقض آشکار اندکی حق نمی‏دهید تا رفتار شما را در راستای آسیب زدن به این ارزش‏ها بدانند؟

مگر نه اینکه حضرت علی(ع) فرموده‏اند:

"بخشش (نا به جای) حکمرانان از اموال عمومی مسلمانان، ستم و خیانت است"

و توصیه آن حضرت به مالک اشتر که:

"بپرهیز از انحصار طلبی در چیزهایی که همه مردم در آنها برابرند."

و مگر نه اینکه امام رضا(ع) فرمودند:

"بیزاری و برائت از ویژه سازان اموال عمومی مسلمانان بر خود، از شرایط اسلام راستین است."

و النهایه سخنان مقام معظم رهبری (که شما بر خلاف رفتارتان مدعی رهروی وی تا شهادت هستید) که فرمودند:

"یک وقت جناب عمر، به جناب سلمان گفت: به نظر تو، من پادشاهم یا خلیفه؟  سلمان در جواب گفت: اگر تو از اموال مردم یک درهم، یا کمتر از یک درهم، یا بیشتر از یک درهم بردارى؛ نه این که براى خودت بردارى؛ در جایى که حقّ آن نیست، آن را بگذارى، در آن صورت تو پادشاه خواهى بود و دیگر خلیفه نیستى. او معیار را بیان کرد."

نکته دوم: سوال بصیر از دستگاه‏های نظارتی خصوصا سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات، شورای اسلامی شهر تهران و شهردار محترم تهران آن است که چرا شما با این تخلفات آشکار برخورد نمی‏کنید؟ اگر مطلع نبودید از این پس بسم‏الله.

بصیر آماده است تا پاسخ مدیران شرکت را در وبلاگ درج نماید.

... ادامه دارد