بصیر

تنها کسانی مردانه می میرند که مردانه زیسته باشند. سید مرتضی آوینی(ره)

پژواک . بیت‏‎المال و اموال عمومی . قسمت هشتم، هزینه‎‏های میلیاردی سفرهای خارجی
ساعت ۱٠:٥٧ ‎ب.ظ روز ٢۸ بهمن ۱۳٩٢  کلمات کلیدی: مترو ، قانون ، دین

پژواک . بیت‎‏المال و اموال عمومی . قسمت هشتم

 هزینه‏‎های میلیاردی سفرهای خارجی

در سلسله مطالب قبلی با موضوع بیت‏‎المال و اموال عمومی به تفصیل بیان شد که هرگونه هزینه و پرداخت از محل اموال عمومی تحت هر عنوانی لزوماً می‎‏بایست دارای منشاء و محمل قانونی بوده فرایند منتجِّ به آن پرداخت، از ابتدا تا انتها منطبق بر قوانین و مقررات مربوطه باشد.

در هفت قسمت قبل مصادیق متعدّدی از رفتارها و عملکردهای مغایر قانون آقای قلی‎‏ها و تیم همراه وی در مدت حدوداً دوساله مدیریتشان در شرکت ‏بهره‎‏برداری بیان گردید که هر یک از آن مصادیق، به تنهایی واجدِ عناوینِ مجرمانه‎‏ی مذکورِ در قوانین و مقررات جاری بوده در صورت اقدام مسئولانه و منطبق بر قانون دستگاه‎‏های نظارتی، خصوصاً دستگاه قضایی، انفصال از خدمات دولتی و عمومی، حداقل مجازات پیش‏بینی شده در قوانین و مقررات برای مرتکبین این مصادیق است.


یکی دیگر از صدها مصادیقِ تخلّف کلان و رفتارِ مغایر قانون صورت پذیرفته در ایام مدیریت آقای قلی‏‎ها و کاروان همراه وی در شرکت بهره‎‏برداری، مربوط به حجم گسترده سفرهای خارجی است که خسارات میلیاردی به بودجه عمومی وارد و مبالغ کلانی از منابع شرکت را به صورت کاملاً غیرقانونی هزینه نموده است.

برداشت اول

موضوع سفرهای خارجی با توجه به بومی نبودن صنعت مترو و وارداتی بودن تکنولوژی آن از ابتدای بهره‎‏برداری مترو به عنوان امری ضروری و اجتناب‏‎ناپذیر  از برنامه‏‎های مشخص، مدوّن و  ثابت مجموعه متروی تهران بوده است. قریب به اتفاق این سفرها مربوط به انعقاد قرارداد، خرید تجهیزات و انتقال تکنولوژی بوده و انتخاب افرادی که می‏‎بایست در این برنامه‏‎ها حضور می‎‏داشتند همواره بر مبنای ارتباط کاری و فنی با موضوع سفر و اثبات ضرورت این همراهی  بوده است. رعایت ضوابط و مقررات، هزینه‏‎های منطقی، معقول و  متناسب با عرف و رویه از شاخصه‏‎های اصلی غالب این سفرها بوده است. مراجعه به اسناد این سفرها گواه مدّعای مزبور است.

 برداشت دوم

 اتفاق شاذ و عجیبی که همانند صدها رفتار نادر و عجیبِ صورت پذیرفته طی دو سال گذشته در شرکت بهره‏‎برداری تهران از شاخصه‏‎های اصلی سبکِ مدیریتی آقای قلی‎‏هاو هیأت همراه وی بوده مربوط است به حجم گسترده سفرهای خارجی. برای نمونه در ایّامی که به علت مشکلات ناشی از تحریم‎‏های ناجوانمردانه جبهه استکبار بر علیه نظام مظلوم اسلامی، کشور با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه بوده، مشکلات شدید ارزی حتّی از نگاه ساکنین بی‏‎اطلاع روستاهای کشور نیز پنهان نبوده است، در مدّت حدوداً یک سال،  معادل ریالی بیش از یک میلیارد تومان صرف هزینه سفرهای خارجی  در شرکت بهره‏‎برداری متروی تهران شده است. 

تأسف‏‎برانگیز آنکه این مدّعیان ارزش‏ها و رهروی از ولایت در زمانی اقدام به هزینه حجم وسیعی از ارز کشور و منابع عمومی نمودند که مقام معظم رهبری متأثر از شرایط اقتصادی فوق‏‎الذکر اقدام به نام‎‏گذاری سال 91 به نام سال جهاد اقتصادی نموده بودند. و تأثربرانگیزتر اینکه همین مدّعیان دروغین ارزش‎‏ها و رهروی از ولایت، در همان سال همین کلام مقام معظم رهبری را با عنوان سال جهاد اقتصادی، با صرف هزینه کلانی در ابعاد بسیار بزرگ بر دیوار ساختمان مرکزی شرکت بهره‎‏برداری نصب نمودند!!!!

پیشنهاد ما و البته یادآوری وظیفه، تکلیف و تعهد قانونی به دستگاه‎‏های نظارتی و قضایی، خصوصاً سازمان بازرسی کل کشور آن است که با مراجعه به اسناد این سفرها موارد زیر را بررسی نموده با تخلّفات برخورد قانونی نماید:

  • ضرورت یا عدم ضرورت این سفرها. 
  • افرادی که در این سفرها حضور داشته و ارتباط کاری ایشان با این سفرها!!!! و بعضاً ارتباط ایشان با شرکت از جهت رابطه کاری و استخدامی!!!
  • آیا در این سفرها قراردای جهت خرید تجهیزات، انتقال تکنولوژی و ... منعقد شده است؟ اگر اینگونه بوده مصادیق و نتایج آن چه بوده است؟
  • آیا تاکنون اسنادِ مستند، معتبر و محکمه‎‏پسندی برای هزینه مبالغ کلان از منابع شرکت در این سفرها از جهت حسابرسی، ارائه شده است؟ آیا اسناد ارائه شده دارای اعتبار حقوقی، قانونی و حسابرسی است؟!!!
  • موضوع ابهام‎‏برانگیز، غیرمعقول و ... اسپانسرها چیست؟!!!!!!
  • مطالعه تطبیقی و مقایسه سفرهای خارجیِ کلِّ ادوار مدیریتی مترو با دوره مدیریتی آقای قلی‏‎ها از جهت تعدادِ سفر، افراد و شرکت کنندگانِ در سفر، هزینه‏‎های سفر و آثار و نتایجِ سفر از حیث تعداد قرارداد منعقده، تجهیزات خریداری شده، تکنولوژی انتقال یافته، دوره‏‎های آموزش فنی و ...
  •  و موارد ابهام‎برانگیز دیگری از انگیزه، اهداف، نتایج و ره‎‏آوردِ این سفرها که با اندکی ممارست و کارِ اطلاعاتی می‏‎توانید به دست آورید!!!

نکته جالب اینکه این سفرها و صرف  هزینه‎‏های کلان و میلیاردی از بودجه شرکت در حالی بوده که آقای قلی‏‎ها و تیم مدیرتی وی از انجام بسیاری از تعهدات قانونی شرکت و پرداخت دیون و بسیاری از حقوق ابتدایی با ادّعای مشکلات مالی اجتناب می‏‎نمودند!

النهایـــه

 تأسف‏ و تألم‎‏برانگیزتر اینکه در این موضوع نیز همانند بسیاری دیگر از تخلّفات، دستگاه‏‎های نظارتیِ شرکت بهره‎‏برداری به جای اجرای صحیح قوانین و مقررات، صیانت از قانون و بیت‏‎المال و عمل به نقش نظارتی و بازدارنده خود بر اساس قوانین و مقررات متعدد از جمله ماده 12 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور و مواد  13 و 14 قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، از مشترکان و مشتریان پروپاقرص این سفرها بوده مدیران و مقامات این دستگاه‎‏ها در بسیاری از این سفرها حضور پررنگی داشته‏‎اند.