بصیر

تنها کسانی مردانه می میرند که مردانه زیسته باشند. سید مرتضی آوینی(ره)

جناب آقای تشکری، از شما انتظار نداشتیم
ساعت ۱۱:٥۳ ‎ب.ظ روز ٧ دی ۱۳٩٢  کلمات کلیدی: مترو ، قانون

جناب آقای تشکری، از شما انتظار نداشتیم

بالاخره امروز مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل سابق و جدید شرکت بهره‏برداری انجام و آقای نایبی به عنوان سومین مدیرعامل این شرکت منصوب گردید. مدیرعاملی که به گواه شواهد، قرائن و مستندات غیر قابل خدشه، شرکتی را با انبوهی از مشکلات مالی، فنی و از همه مهم‏تر مشکلات و بحران منابع انسانی تحویل گرفته است. ما از صمیم قلب برای ایشان آرزوی موفقیت و گذار از این شرایط و بازگشت وضعیت شرکت به دوران افتخار و طراوت سال‏های قبل داریم.

اما آنچه ما را وادار به نگارش این مرقومه نمود اظهار نظر عجیب و خلاف واقع مهمان ویژه این مراسم، جناب آقای هاشمی تشکری معاون محترم حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بود.


آقای تشکری ضمن دفاع از حجم وسیع استخدام‏های صورت گرفته توسط آقای قلی‏ها که به صورت کاملاً غیر قانونی و با زیر پا گذاشته شدن قوانین، مقررات، اصول و ضوابط گزینش و سنجشِ تخصص و مهارت و بدون در نظر گرفتن نیازهای تخصصی و فنی شرکت صورت پذیرفت، این استخدام‏ها را متناسب با نیاز شرکت، متأثر از چند برابر شدن ایستگاه‏ها، خطوط و مسافران اعلام نمود. و موارد دیگر که ما در این مجال به آن ورود پیدا نمی‏کنیم.

در عناوین مختلف بصیر، مستند در خصوص استخدام سخن گفتیم و آگاهان به بحث کاملا بر آن واقفند، لکن با توجه به شبهه ایجاد شده و تایید مطلق خطا و تخلف صورت پذیرفته توسط مدیریت سابق و انعکاس بزرگترین خطای مدیریتی به عنوان نشان و نماد موفقیت؛ به منظور تنویر افکار عمومی و مستتر نشدن حجم وسیع تخلفات و بعضاً جرائم صورت پذیرفته توسط آقای قلی‏ها و تیم همراهش از نگاه آیندگان، بر خود فرض دانستیم این شبهه را به صورت مستند و متقن رد نماییم که اگر دیگران نیز در گذشته با آقای قلی‏ها پس از مدیریت ناموفق وی در مناصب قبلی این رفتار را می‏نمودند شاید نوبت به شرکت بهره‏برداری و این حال و روز آن نمی‏رسید.

اما در خصوص استدلال آقای تشکری در دفاع از اقدامات آقای قلی‏ها:

  • تعداد کل ایستگاه‏های خط  یک 29 ایستگاه است که تنها ایستگاه‏های تجریش و کهریزک در زمان آقای قلی‏ها افتتاح شد.
  • تعداد کل ایستگاه‏های خط دو 22 ایستگاه است که همه این ایستگاه‏های قبل از دوره مدیریت آقای قلی‏ها افتتاح شده بود.
  • تعداد کل ایستگاه‏های خط چهار 18 ایستگاه است که ایستگاه‏های ارم سبز، آزادی،  استاد معین، حبیب‏الله، پیروزی و نیروی هوایی  در زمان آقای قلی‏ها افتتاح شد.
  • تعداد کل ایستگاه‏های خط پنج 11 ایستگاه است که همه این ایستگاه‏های قبل از دوره مدیریت آقای قلی‏ها افتتاح شده بود.
  • دو سکوی ایستگاه شهید بهشتی و ولی عصر(عج) در خط 3.

در واقع از مجموع 82 ایستگاه فعال موجود، تنها 8 ایستگاه در دوره مدیریت آقای قلی‏ها افتتاح شد است. یعنی با ارفاق، 10 درصد کل ایستگاه‏ها.

و  بر اساس یک تناسب علمی، عقلایی و مدیریتی در برابر 3500 نیروی رسمی و حدود 1000 نیروی پیمانی شاغل در شرکت بهره‏برداری، تنها نیاز به 450 نیروی جدید بود. حال بماند که مدیریت قبل از قلی‏ها بخش اعظمی از همان 450 نفر را به منظور طی مراحل آموزشی، استخدام نموده بود که آنها نیز جزیی از همان 3500 نفر بودند(البته به صورت کاملا قانونی، با آگهی رسمی استخدام در روزنامه‏های رسمی کشور، برگزاری آزمون استخدامی، مصاحبه علمی و گزینش، نه به روش نادر و عجیب آقای قلی‏ها!!!)

حال شما قضاوت فرمایید که آیا افزایش 10 درصدی ایستگاه‏ها یعنی سه برابر ( 10 درصد = 300 درصد)!؟

  • تعداد کل قطارهای فعال در خط یک 29 قطار است که در دوره قبل از آقای قلی‏ها نیز همین تعداد بوده و افزایشی نداشته است.
  • تعداد کل قطارهای فعال در خط دو 27 قطار است که در دوره قبل از آقای قلی‏ها نیز همین تعداد بوده و افزایشی نداشته است.
  • تعداد کل قطارهای فعال در خط چهار 15 قطار است که در دوره قبل از آقای قلی‏ها 12 قطار بوده و تنها 3 قطار اضافه شده است.
  • تعداد کل قطارهای فعال در خط پنج 15 قطار است که در دوره قبل از آقای قلی‏ها 13 قطار بوده و تنها 2 قطار اضافه شده است.
  • و تعدا قطارهای دو ایستگاهه‏ی خط سه! تنها و تنها یک قطار است.

در واقع از مجموع 87 قطار فعال در طول روز، تنها 6 قطار در دوره مدیریت آقای قلی‏ها به ظرفیت حمل و نقل روزانه مترو اضافه شده است.

حال شما قضاوت فرمایید که آیا افزایش کمتر از 7 درصدی قطار‏ها یعنی سه برابر ( 7 درصد = 300 درصد)!؟

حال بماند سایر آمارهای تطبیقی که به منظور پرهیز از اطاله کلام از آن صرف نظر نمودیم.

النهایه اینکه اگر آقای قلی‏ها مدیر موفقی بوده است پس چرا وضع شرکت این است که شاهدیم؟ همان وضعی که در عناوین مختلف مطالب بصیر مستند بیان شده است.

و مهم‏تر از همه چرا با این تعریف و تمجید غیرمنطبق بر واقع ناخواسته حجم وسیع تخلفات و رفتارهای غیرقانونی آقای قلی‏ها و تیم همراه وی را مستتر نمودید؟

ویژه‏خواری‏های از بیت‏المال، بذل و بخشش‏های کلان از بیت‏المال، تصمیمات بی‏شمارِ غیرقانونی که موجبات تضییع و خسارات کلانی به بیت‏المال را فراهم آورده است و موارد بسیاری دیگر که مصادیق اندکی از آن در بصیر آمده است چه تناسبی با آن راه و مسیر نورانی مورد ادعای شما دارد؟

از همه تأسف‏بارتر و تأثربرانگیزتر اینکه عده زیادی از اطرافیان ایشان، تمسّک و تظاهرِ به دین و نظام و هیأتی بودن را برای خود فرصت و مجوزی برای بهره‏مندی بیشتر از بیت‏المال دانسته، خود را معاف از اعمال قوانین و مقررات دانسته‏اند!

حیف ‏و میل‏های گسترده اموال عمومی، حقوق و مزایای غیرقانونی، وام‏ها، تسهیلات و علی‏الحساب‏های کلان و ... همه و همه بر خلاف ضوابط و مقررات، صرف تظاهر به ...

به نظر بصیر تالی‏فاسدِ این تمجید و تایید اقدامات مدیریت قبلی دامن‏گیر مدیریت جدید خواهد شد؛ چرا که بروز، نمود و  پدیدار شدن حتمی و اجتناب‏ناپذیرِ آثار تدریجیِ این اقدامات در آتی به جای آنکه به نام مسبّب این اقدامات، یعنی آقای قلی‏ها نوشته شود به نام مدیریت جدید نوشته خواهد شد. مدیریتی که به نظر بسیاری از آگاهان باید بسیار ایثار نماید تا به ترمیم ویرانه‏ها بپردازد.