بصیر

تنها کسانی مردانه می میرند که مردانه زیسته باشند. سید مرتضی آوینی(ره)

آموزه‎های مدیریتی. قسمت نخست، مدیریت در محل
ساعت ٦:٢٧ ‎ب.ظ روز ٢۳ آبان ۱۳٩۳  کلمات کلیدی: آموزش مدیریت ، نظارت و بازرسی ، ارتباط با زیردستان ، مدیران شهرداری

 

آموزه‎های مدیریتی، قسمت نخست

یادداشت یکی از خوانندگان وبلاگ

مدیریت در محل

سوئی‎چیرو هوندا، متولد ژاپن که با تلاش و برنامه‎های دقیق و بی‎نظیر مدیریتی در تولید و فروش موتورسیکلت و ماشین در رقابت با بزرگترین کارخانه‎ها و صنایع قوی  اتومبیل موفقیت‎های بسیار بزرگی به‎دست آورد، در سبک مدیریتی خود روش‎های جالب، موفق و تحسین‎برانگیزی داشت که مطالعه، بررسی و اعمال آن می‎تواند برای مدیران جامعه ما بسیار سودمند باشد.

آقای هوندا ثابت کرد نیروی انسانی مؤثرترین عامل در کیفیت و بهره‎وری است! متأثر از این نگرش او در سبک مدیریتی خود قائل به مدیریتِ در محل بوده به موفقیت این روش فوق‎العاده باور واعتماد داشت.


وی بر این عقیده بود که در کفِ کارخانه و ارتباط مستقیم با کارکنان، دانش و خلاقیت بیشتری وجود دارد تا در دفترِ کارِ مجلّلِ مدیریتی و اتاق‌‎های کنفرانس و جلسات! هنگامی که مدیر ارشد در محل و در ارتباط با کارکنان باشد موضوعات را آنگونه می‎بیند و می‎شنود که واقعیت دارد. با این نگرش، وی خود را همواره و در عمل در کنار کارکنان و همراه آنها قرار می‎داد و با هر چیزی که موجب ایجاد فاصله میان او و پرسنل می‎شد مقابله می‎کرد.

  عقیده هوندا درباره کارکنان آن بود که در وهله نخست، هرکس باید برای خودش کار کند. کارکنان خود را فدای شرکت نمی‎کنند، انسانها برای انجام کار به شرکت می‎آیند تا از آن لذت ببرند. همین احساس منجر به نوآوری می‎شود.

 آقای هوندا شکیبایی را شرط موفقیت می‎دانست و می‎گفت: می‎گویند هریک از ما جلوه‎ای از ذات بی‎همتای خالق را در خود نهفته داریم. فکر می‎کنم که سهم من از این موهبت، شکیبایی است که وادارم کرد تا در کمین فرصتها باشم.

او از ناکامی‎ها باکی نداشت و براین باور بود که موفقیت را تنها می‎توان از راه ناکامی‎های مکرر و خویشتن‌نگری به دست آورد. در واقع موفقیت یعنی یک درصد از کاری که 99 درصد آن شکست بوده است.

دوستان گرامی و خوانندگان عزیز بصیر؛

انصافاً در تعالیم انسان‎ساز اسلامی هیچ ناگفته‎ای باقی نمانده است ولی متأسفانه ما عامل به بسیاری از این آموزه‎ها نبوده و به ظواهر و اعمال عبادی بسنده کردیم. مطالعه سبک مدیریت هوندا در ژاپن مرا به یاد آموزه‎های عمیق نهج‎البلاغه و فرازها و نکات زیبای مدیریتی حضرت امیر انداخت. برای نمونه:

نامه امام علی(ع) به مالک‎اشتر که در آن دستور می‎دهند که با مردم ارتباط مستقیم داشته باشد و از نزدیک به حرف‎ها و نقطه نظرات آنها گوش سپارد و از فاصله گرفتن از آنها بپرهیزد: «مبادا به مدت طولانی خود را از مردم دور نگه داری»

یا جایی که حضرت فرموده‎اند: «ای مالک در به‎کارگیری کارمندان و کارگزارانی که باید زیر نظر تو کار کنند هیچ‎گونه واسطه و شفاعتی را نپذیر مگر شفاعت کفایت و امانت را ».

آری؛ هرگاه مدیر بخشی از وقت خود را به ملاقات و ارتباط مستقیم با کارکنان اختصاص دهد متضمن دو فایدة بزرگ است:

الف) مدیر از این طریق می‌تواند از نیازها و مشکلات و گرفتاری‎های کارکنان خود آگاه شود و برای حل آنها در حد توان اقدام کند و بدین وسیله انگیزه و روحیه‎ی کارکنان را برای تلاش و کوشش بیشتر تقویت کند.

ب) علاوه بر آشنایی با مشکلات کارکنان، مدیر می‎تواند بدین وسیله از مشکلات سازمان نیز آگاهی یافته و با اقدام برای حل و فصل آنها، موفقیت و پیشرفت سازمان را تضمین نماید.

امید است در پرتو آموزه‎ها و تعالیم انسان‎ساز اسلام و عمل به آنها، همچنین بهره‎مندی از سوابق و تجربیات ارزشمند کشورها و انسان‎های موفق علاوه بر شکوفایی و باروری فردی اعتلای جامعه اسلامی را نیز فراهم سازیم.