بصیر

تنها کسانی مردانه می میرند که مردانه زیسته باشند. سید مرتضی آوینی(ره)

پدیده ایی به نام مشاور در شرکت بهره برداری متروی تهران
ساعت ۱٠:۳۸ ‎ب.ظ روز ٥ آذر ۱۳٩٢  کلمات کلیدی: مترو ، قانون

پدیده ایی به نام مشاور در شرکت بهره برداری متروی تهران

نامه یکی از خوانندگان وبلاگ

((بسم ربّ الحسین(ع)))

"پس بر شماست که یکدیگر را به مقدار توان پند و اندرز دهید و حق همکاری را به نیکویی اداء نمایید و به همدیگر یاری رسانید."

( نهج البلاغه – خطبه 216 )


 برادر گرامی جناب آقای رجبی

 با سلام و احترام

 ضمن سپاس از زحمات شما ، نگران بودم که مبادا سرنوشت سایت و البته خود جنابعالی همانند سایر انتقادهای سازنده بجای قدرادانی تحقیر و اذیت و  آزار باشد که یاد جمله شهید آوینی افتادم که فرمودند : مگر برای ما بالاتر از  مرگ هم هست که البته آن هم شهادت است و فیض اکمل... از خدا می خواهم ما را درمسیر حق و حقیقت استوار بدارد و توفیق شهادت در راهش را کرامت بفرمایید شما هم دعا بفرمایید ، ضمناً خواهشمند است در صورت امکان مطلب زیر را در  وبلاگ درج نمایید.

 پدیده ایی به نام مشاور در شرکت بهره برداری متروی تهران

لزوم تحقق اهداف و مأموریتهای سازمان‏ها از یک سو و ضرورت تولید فکر، نوآوری و کاربردی نمودن تئوری‏های سازمان از سوی دیگر، ایجاب می‏کند که مؤسسات و شرکت‏ها از خدمات فکری و راهنمایی‏های عملی مشاوران مجرب و دانشمند، برخوردار گردند. مشاورانی که با دارا بودن استقلال مالی ، اجرایی و سیاسی در سازمان‏ها، ضمن کمک به تصمیم‏گیری موثر، امکان موفقیت اقتصادی سازمان را افزایش دهند. البته لازم به توضیح است که تحقق این مهم، مستلزم وجود پیش شرط بهره‏مندی مشاور از دانش تخصصی، مهارت و فنون خاص و مرتبط در زمینه کاری و همچنین شناخت سازمانی است که قرار است در آن فعالیت نماید....

با آغاز فعالیت مدیریت جدید در شرکت بهره برداری متروی تهران، استخدام گسترده مشاوران در گروه‏های مختلف سنی و با تحصیلاتی از دیپلم تا دکترا در بخش‏های مختلف، از بسیج و انتظامات گرفته تا منابع انسانی، آموزش، نظام پیشنهادها، دانشگاه و غیره توسط مدیریت عامل، این بارقه را در اذهان ایجاد نمود که فرآیندهای سازمان بهینه‏تر شده و مسائل، مشکلات و چالش‏های اساسی فراروی شرکت در مسیر بهبود و تعالی قرار گیرد.... مهمی که البته به تدریج مورد تردید قرار گرفت تا بدانجا که انگیزه‏های مدیریت شرکت در زمینه بکارگیری این افراد با پرسش‏های مبهم و راز آلودی مواجه گردید که هرگز نه برای آن پاسخگویی یافته شد و نه ابهامات آن روشن گردید تا بدین ترتیب مفهوم "شفافیت" به عنوان اصل اساسی مدیریت اسلامی در شرکت بهره‏برداری بیش از پیش در پس سایه تاریک سوء مدیریت‏ها جلوه ببازد....

اما! اینک که یمن اعتماد شورای شهر، آقای دکتر قالیباف توفیقی دیگر برای خدمت به شهروندان تهرانی یافته است، بی مناسبت نیست کارنامه عملکرد مدیریت شرکت بهره‏برداری مترو در زمینه استخدام بی‏سابقه مشاوران سازمانی (که البته از مزایای فوق العاده‏ایی نیز برخوردارند) مورد بازنگری قرار دهد شاید که با پاسخگویی به برخی پرسش‏ها (که ذیلاً اشاره می‏شود)، هم ابهامات موجود مرتفع گردد و هم نقاط ضعف به قوت بدل گردند:

نخست آنکه؛ مشاوره خدمتی است هدفمند که توسط فرد یا افراد ذی‏صلاح در زمینه بررسی و تشخیص مسائل، سیاست‏ها، روش‏ها و تشکیلات به بنگاه ارائه می‏شود ولی آیا مدیریت شرکت مشاوران مزبور را براساس مهارت‏های علمی، تجربی و شخصیتی انتخاب نموده است یا آنکه صلاحیت آنها برگرفته از......است؟

دوم: آیا این مشاوران به اصطلاح مجرب و دانشمند، در ایفاء نقش خود موفق بوده‏اند و مدیران و سازمان را با شرایط روز همگام نموده‏اند؟

سوم: آیا اثربخشی مشاوران مزبور مورد ارزیابی مستمر قرار گرفته است؟ و یا آنکه استخدام ایشان، بجای مولّد بودن،  هزینه‏های شرکت را بالا برده است؟

چهارم: آیا گروه مشاوران - که الحمدا... تعداد آنها کم نیست – توانسته‏اند مشکلات و مسائل عدیده را به درستی شناسایی و تحلیل نمایند؟ آیا راه حلی هم ارائه شده است؟

پنجم: از آنجا که این گروه هدایت سیستم‏ها و انجام بازمهندسی فرآیندهای را بر عهده گرفته‏اند  آیا از دانش فنی کافی در زمینه‏های تخصصی شرکت بویژه بخش‏های بهره‏برداری و عملیاتی برخورداراند؟ نتیجه این مهم آنجا خود را نشان می‏دهد که اقدامات مهندسی مجدد فرآیندهای سازمانی در شرکت غالباً با شکست مواجه شده است که به عنوان نمونه می‏توان به مهندسی مجدد نظام پیشنهادها اشاره داشت که
سرنوشتی جز ناکامی برای آن واحد به ارمغان نداشت....

ششم: با توجه به مشکلات اقتصادی شرکت نظیر عدم تأمین بودجه و هزینه‏های بالای بهره‏برداری، نگهداری و تعمیرات ناوگان، آیا تاکنون طرح با ارزشی توسط ایشان به‏منظور کاهش هزینه‏ها یا تأمین منابع جایگزین ارائه شده است؟

هفتم: مسائل دیگر سازمان چطور؟ آیا گروه مزبور توانسته است برای افزایش منافع مادی، بهره‏وری نیروی انسانی و کارآفرینی سازمانی اقدام موثری انجام دهد یا طرح قابلی ارائه کند؟

هشتم: یکی از وظایف مشاوران در سازمان ترغیب کارکنان به انجام کارها، شنیدن و درک مشکلات واحدهای سازمان و تشویق افراد به تشکیل گروه‏های کاری است، مشاور با جمع‏آوری ایده‏ها در بخش‏های مختلف سازمان دانش و آگاهی افراد را به دانش جمعی بدل می‏کند.... حال برای لحظاتی هم شده، انصاف را حاکم کنید! آیا رویه مشاوران ما در شرکت بهره‏برداری مترو این‏چنین بوده است؟ این مسئله تا بدانجا به قهقراء کشیده شد که یکی از مشاوران به نام آقای ..... بدون هیچ برنامه راهبردی مدون و با جرأت هرچه تمام‏تر در لوای "بازمهندسی" و "تغییر بنیادین" اساس نظام مشارکت، کایزن، کانون‏های دانش، آموزش ضمن خدمت، نظام پیشنهادها و غیره که امروزه در دنیای مدرن، جزء ارکان مدیریت متعالی و توسعه پایدار است را به بهانه تحول بنیادین منحل می‏نماید بی‏آنکه مورد بازخواست واقع شود و یا حداقل تبعات تصمیمات احساسی و بدون برنامه خود را به گردن بگیرد!

نهم: آیا در قبال پرداخت‏های مربوط به هزینه قراردادهای این گروه؛ بی‏نظمی‏های مفرط سازمان بخصوص در زمینه نظام برنامه‏ریزی و سازماندهی منابع انسانی از طریق مطالعات راهبردی و کاربردی اصلاح گردیده است؟ یا ثمره آن تحمیل هزینه‏های مادی و معنوی نظیر تخصیص نادرست منابع و کاهش انگیزه کارکنان بوده است؟

و آخر آنکه این روزها برای هر مدیر و معاونی در نمودار سازمانی شرکت، پست مشاور ایجاد شده است اما ارزیابی این نقش و تاثیرگذاری آن در بهبود و توسعه فعالیت آن واحد، سئوالی است که شاید پاسخ آن بتواند توجیهی بر نا کارآمدی نظام فعلی مدیریت و هدایت منابع انسانی در شرکت ما باشد....

والسّلام علی من اتبع هدی

نام محفوظ

توضیح بصیر

ضمن تشکر از این همکار محترم برای ارسال این مطلب به وبلاگ ذکر چند نکته ضروری به نظر می‏رسد:

1. از منظر حقوقی اشتغال تعداد زیادی از مشاوران در شرکت بهره‏برداری با توجه به اشتغال همزمان ایشان در سایر سازمان‏ها، موسسات، دانشگاه‏ها و ادارات، مستند به قوانین و مقررات متعدد از جمله قانون منع مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی و ماده واحده قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل، نه تنها ممنوع بلکه مجازات‏های شدیدی برای آن در نظر گرفته شده است. برای نمونه تبصره پنج تا هفت قانون اخیرالذکر که مقرر می‏دارد:

‌تبصره 5. متخلف از این قانون به انفصال خدمت موقت از ۶ ماه تا یکسال محکوم می‌گردد و وجوه دریافتی از مشاغلی که در یک زمان تصدی آن‌را داشته است به جز حقوق و مزایای شغل اصلی وی مسترد می‌گردد. در صورت تکرار در مرتبه دوم، علاوه بر استرداد وجوه موضوع این تبصره به‌انفصال دائم از مشاغل محکوم می‌گردد.

‌تبصره۶. آمر و صادرکننده احکام در صورت اطلاع به نصف مجازات مذکور در صدر تبصره محکوم می‌گردند.

‌تبصره۷. مسئولین ذیحسابی و واحدهای مالی دستگاه‌های دولتی در صورت پرداخت حقوق و مزایا بابت شغل دیگر، در صورت مطلع بودن از‌شغل دوم به انفصال خدمت موقت بین ۳ تا ۶ ماه محکوم خواهند گردید.

2. ظاهرا با ورود دیرهنگام سازمان بازرسی کل کشور به عنوان یکی از دستگاه‎‏های نظارتی، مدیریت شرکت به ظاهر به منظور رفع ایراد قانونی وارده از سوی آن سازمان از 25 آبان‏ماه جاری اقدام به لغو قرارداد همه مشاوران نموده است لکن ظاهرا این اقدام نیز تنها رد گم کردن بوده است چرا که علی‏رغم لغو قرارداد، تعداد زیادی از این افراد کمافی‏السابق در شرکت اشتغال دارند.

3. سوال ما از سازمان بازرسی کل کشور و سایر دستگاه‏های نظارتی آن است که:

اولا به چه دلیل به وظایف نظارتی خود برای صیانت از حقوق نظام و برخورد با متجاوزان به حقوق ملت اینگونه با تعلل و تاخیر عمل می‏نمایند؟

ثانیا در موضوع مورد بحث بر فرض لغو قرارداد مشاوران از تاریخ مذکور تکلیف ضمانت‏های اجرایی مزبور در تبصره‏های فوق‏الذکر چه می‏شود؟ فارغ از آمره و شفاف بودن قانون فوق‏الذکر و عدم امکان هرگونه تفسیر یا تعدیل آن امیدواریم حداقل بخش میانی مذکور در تبصره پنج فوق‏الذکر اجرا و حقوق از دست رفته از بیت‏المال عیناً از این افراد مسترد گشته و به حساب شرکت واریز گردد.

النهایه ضمن تشکر از سازمان بازرسی کل کشور به دلیل ورود هرچند دیرهنگام به موضوع، امیدواریم این اقدامات و پی‏گیری‏ها به تمام موضوعات بسط یافته و خدای ناکرده به دلایل سیاسی و ... ابتر نماند.