بصیر

تنها کسانی مردانه می میرند که مردانه زیسته باشند. سید مرتضی آوینی(ره)

باور نمی‎کنیم ادعای افزایش ظرفیت متروی تهران را، چون‎که...
ساعت ۱٠:۱٥ ‎ب.ظ روز ۳٠ شهریور ۱۳٩۳  کلمات کلیدی: متروی تهران ، مدیران شهرداری ، قالیباف ، قلی‎ها

 

باور نمی‎کنیم ادعای افزایش ظرفیت متروی تهران را، چون‎که...

روز گذشته طی مراسمی با حضور شهردار محترم، رییس و برخی اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران جشن ورود و روی خطِ بهره‎برداری رفتن 88 واگن و به عبارتی 11 رام قطار در متروی تهران برگزار گردید. با توجه به اطلاعات دقیق موجود از وضعیت ناوگان، ایستگاه‎ها و کیلومتراژ خطوط متروی تهران، طرح ادعای افزایش 300 هزار نفری ظرفیت جابجایی مسافر در روز با ورود این واگن‎ها، در تناقض آشکار با واقعیات موجود متروی تهران است. مزید امتنان خواهد بود تا شهردار محترم و منصوبان وی در متروی تهران و شرکت بهره‎برداری به منظور تنویر افکار عمومی پاسخی منطقی و مستدل در ردّ این تناقضات و همچنین سوال‎های ذیل ارائه نمایند. البته افکار عمومی غالباً نه‎تنها هیچ اطلاعی از واقعیات موجود -که بخشی از آن در ادامه خواهد آمد- ندارد بلکه به عکس با پمپاژ خبری و رسانه‎ای مجموعه شهرداری تهران با نوعی حقیقت‎سازیِ خلاف واقع روبرو بوده و متأثر از آن است.


برداشت اول:

تا این لحظه مجموع قطارهای موجود در متروی تهران 122 رام قطار به مشخصات ذیل است (خطوط درون شهری):

  • تعداد 20 رام قطار DC سری آبی‎رنگ از شماره‎های 101 تا 120.
  • تعداد 22 رام قطار DC سری قرمز‎رنگ از شماره‎های 201 تا 222.
  • تعداد 32 رام قطار AC سری 100 از شماره‎های 121 تا 152.
  • تعداد 30 رام قطار AC سری 300 از شماره‎های 301 تا 330.
  • تعداد 18 رام قطار AC سری 500 از شماره‎های 501 تا 518.

تا این لحظه تمام ظرفیت و پتانسیل فعال جابجایی مسافر در متروی تهران ناشی از فعال بودن تعداد 76رام قطار در کمترین و پایین‎ترین سرخط فاصله حرکت بین قطارها به مشخصات ذیل است (البته با افزایش یک رام قطار از روز اول مهر در خط3):

  • تعداد کل قطارهای فعال خط یک در حداقل فاصله حرکت 4 دقیقه 29 رام قطار و حداکثر 398 حرکت در روز  است.
  • تعداد کل قطارهای فعال خط دو در حداقل فاصله حرکت 4 دقیقه 27 رام قطار و حداکثر 426 حرکت در روز  است.
  • تعداد کل قطارهای فعال خط سه البته با افزایش یک رام قطار از روز اول مهر در حداقل فاصله حرکت 15 دقیقه 5 رام قطار و حداکثر 100 حرکت در روز  خواهد بود.
  • تعداد کل قطارهای فعال خط چهار در حداقل فاصله حرکت 6 دقیقه 15  رام قطار و حداکثر 298 حرکت در روز  است.

برداشت دوم:

با توجه به آمار فوق، متروی تهران تا این لحظه با بهره‎مندی از کل پتانسیل و ظرفیت موجود قادر به بهره‎برداری از تعداد 76 قطار از مجموع 122 قطار موجود و در اختیار، در چرخه حمل و نقل و جابجایی مسافر است. در واقع 46 قطار و با یک تناسب منطقی و معقول 37/8 درصد از قطارهای خریداری شده و در اختیار شرکت بهره‎برداری در چرخه حمل و نقل و جابجایی مسافر نبوده و فعال نیستند.

حال چند سوال ما به عنوان یکی از ساکنین شهر تهران، از شهردار محترم:

1- چگونه شما ادعای افزایش 300 هزار نفری ظرفیت جابجایی مسافر در روز با ورود این واگن‎ها را مطرح می‎کنید در حالی‎که حداکثر ظرفیت و پتانسیل موجود در متروی تهران قادر به بهره‎برداری از 76 رام قطار است؟ لطف می‎کنید بفرمایید در کدام خط و با تغییر کدام فاصله حرکت بین قطارها؟؟؟

2- چگونه چنین ادعایی را مطرح می‎کنید در حالی‎که به  علت وجود مشکلات شدید زیرساختی در خطوط مختلف مترو حتی با اضافه شدن و تزریق یک رام قطار فوق‎العاده در ساعاتی که ازدحام جمعیت وجود دارد ترافیک خطوط قفل می‎گردد؟

3- چرا علی‎رغم گذشت چندین سال از افتتاح خط 4 فاصله حرکت بین قطارها 6 دقیقه بوده و کاهش نمی‎یابد؟

4- و صدها سوال و چراهای دیگر که ما پاسخ آن را دقیق و کامل می‎دانیم لکن به دلایل مختلف از جمله احتراز از ایجاد ناامنی و یأس در افکار عمومی و مسافران مترو از بیان آن معذوریم.

آقای قالیباف تناقض و تعارض در عملکرد و سخنان شما در موضوع مترو آنقدر عمیق است که به ناچار باید همان تعبیری که شما در سخنرانی روز گذشته در جشن ورود و روی خطِ بهره‎برداری رفتن این واگن‎ها در برابر منتقدان خویش به‎کار برده‎اید را در برابر خودتان به‎کار برد و آن اینکه اگر افکار عمومی به درستی، منطبق بر واقع و بدون سانسور و خبرسازی پاسخ سئوالات فوق را دریافت کند قطعاً در خصوص ادعاهای شما، به قول شما «چنین مواردی را باور نمی‎کنند» و این ادعاها و حرف‎ها «به منزله همان حرف‎های بی‎منطق است که از فرط غیرواقعی بودن شبیه شوخی است

آقای قالیباف قطعاً اینگونه خواهد بود اگر افکار عمومی با پمپاژ خبری و رسانه‎ای مجموعه شهرداری تهران با نوعی حقیقت‎سازی خلاف واقع روبرو نباشد و برای نمونه از صدها مصداق واقع را بداند که:

* افکار عمومی بداند که علت عدم کاهش فاصله حرکت بین قطارها در خط4 مترو بر خلاف ادعای مجموعه شهرداری تهران، کمبود ناوگان و قطار نیست بلکه علی‎رغم گذشت چند سال، عدم همت و اهتمام لازم و حداقلی برای ساخت و تکمیل پایانه شهید کلاهدوز در انتهای شرقی خط4 و مشکل پارکینگ برای پارک قطارهاست!!!

* افکار عمومی بداند که متأثر از فضای سیاسی و انتخاباتی، مدیریت مجموعه متروی تهران سه سال است که از حضور افراد باسابقه، متخصص و توانمند در حوزه مترو محروم مانده و افرادی تصدی مدیریت ارشد و مناصب عالیه و سطوح بالای مترو را عهده‎دار شده‎اند که نه‎تنها هیچ تخصص، تجربه و تحصیلاتی در این خصوص نداشته بلکه اغلب ایشان تا قبل از حضور در مترو شاید حتی یک نوبت نیز سوار بر قطارهای مترو نشده بودند!!!

*  و افکار عمومی بداند و بخواند اندکی از مصادیق متقن و مستند مندرج در این وبلاگ را تا بداند و آگاه باشد که مشکل متروی تهران مشکل نقدینگی و عدم پرداخت یارانه از سوی دولت نیست بلکه مشکل متروی تهران حضور افرادی در رأس مدیریت آن است که متأثر از فضای سیاسی بلایی بر سر این شرکت متعلق به مردم و بیت‎المال آورده‎اند که فقط برای نمونه بودجه جاری شرکت بهره‎برداری علی‎رغم هیچ تغییر قابل توجهی در تعداد ایستگاه‎ها، کیلومتراژ خطوط و ... به چند برابر بودجه جاری تا قبل از حضور این افراد افزایش یافته است. حال بماند ... بگذریم...